Selecteer een pagina

Een paar jaar terug las ik het boek: “Vier vragen die je leven veranderen”. van Byron Katie. Een fantastisch boek die werkelijk mijn kijk op het leven heeft veranderd. Ik heb op veel vlakken ontdekt wat ik vasthield en veel uitdagingen kunnen loslaten. Deze week pakte ik hem er weer eens bij om me opnieuw te laten inspireren. In deze blog deel ik heel graag een samenvatting uit het boek. 

Als je deze vier vragen toepast op de problemen waar je tegenaan loopt dan zorgt dit ervoor dat je heel anders naar het probleem kijkt. Soms verdwijnt het ineens als sneeuw voor de zon. Het is vaak namelijk niet de situatie die ons probleem veroorzaakt, maar de gedachte over de situatie. In deze tekst neem ik jullie mee in deze vier vragen en het effect ervan. 

1. Is het waar?

Stel jezelf de vraag of het probleem dat je ervaart werkelijk waar is. Of zijn het je gedachten over de situatie die maken dat het een probleem is. Bedenk je eens wat de feiten zijn van het probleem en wat jouw gedachten en overtuigingen zijn. Vaak hebben we heel veel moeite om feiten en fictie uit elkaar te houden. Iets zit zo in ons systeem dat we het als waar aannemen. 

Bedenk ook eens of het jouw zaak is of die van een ander. Als jij je bijvoorbeeld irriteert aan gedrag van iemand anders dan is het de zaak van de ander. Jouw gedachten zorgen er alleen voor dat jij je hieraan irriteert.
 
Bijvoorbeeld: Jij vindt dat een collega slecht functioneert, omdat hij of zij pas na een week of helemaal niet reageert op mails. Wie zegt dat hij of zij daarom slecht functioneert? Jouw gedachten over zijn functioneren verandert niks aan de situatie. Alleen jij hebt last van je irritatie hierover.

 

2. Kun je absoluut weten dat het waar is?

Als je antwoord op vraag 1 “ja” is dan ga je verder naar deze vraag. Vaak zitten we zo in onze overtuigingen dat een tweede vraag nodig is om nog verder in de oorzaak te kruipen. Vragen die aanvullend hierop helpen zijn:
  • Wat denk je dat je zou hebben als het anders zou zijn?
  • Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
  • Wat ‘moet’ er nu eigenlijk?
  • Waar is je bewijs?

We denken vaak dat iets op een bepaalde manier ‘moet’, maar wat er zou moeten bestaat niet. Het enige dat bestaat is wat er NU is. Een vaak gehoord ‘moeten’ is dat je voldoende inkomen nodig hebt om je huis te kunnen betalen. Wie zegt dat jij dit zou moeten? Je hypotheek of de huur is niet aan je vast geketend. Al zou je de huur of hypotheek niet kunnen betalen dan zijn er altijd mogelijkheden om elders te wonen. Het is misschien niet leuk, maar het kan wel. Een mooie vraag om jezelf dan te stellen is: “Wat is het ergste dat er kan gebeuren?”


3. Hoe reageer je als je die gedachte denkt?

Een gedachte is altijd in het verleden of in de toekomst. De werkelijke gebeurtenis is altijd in het NU. En juist in die gedachten zit de grootste kracht. 

Een oefening die ik heel vaak gebruik is het omkeren van gedachten van negatief naar positief. We denken heel vaak negatief over bepaalde gebeurtenissen, waardoor we vervolgens ook een negatief gevoel hebben, daarna een neerslachtige of onzeker gedrag vertonen, hetgeen weer negatieve gevolgen oplevert.
En we hebben gemiddeld zo’n 60.000 gedachten per dag. Als deze veelal negatief zijn dan kan jij je wel voorstellen hoe jij je voelt.

 

 

4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Stel je dezelfde vervelende situatie eens voor en bedenk hoe het zou zijn als je daarover niet die vervelende gedachte hebt. Veel mensen kunnen zich dit niet voorstellen, maar de mensen die dit wel kunnen ervaren zich veel vrijer, rustiger en liefdevoller.
 

We leven in werkelijkheid in een paradijs. We zijn er alleen zo aan gewend geraakt dat we het niet eens meer zien. We hebben een dak boven ons hoofd, vers stromend water uit de kraan, elke dag eten en kunnen leuke dingen doen. En vaak nog veel meer. Als we hier dankbaarder voor zouden zijn, dan komen vervelende gebeurtenissen ook in een heel ander daglicht te staan. De dankbaarheidsoefening (elke dag drie dingen opnoemen waar je dankbaar voor bent) is niet voor niks één van de krachtigste oefeningen voor meer geluk. Het opent je hart en zorgt voor meer positieve gedachten en gevoelens.
 

Op weg naar meer rust, plezier en focus.