Veel managers hebben veel praktijkervaring en weten daardoor heel goed waar het in een project over gaat. Dit is heerlijk omdat je dan heel goed kunt meepraten over de inhoud van een gesprek. Je weet heel goed waar het over gaat. PAS OP dit is ook meteen de grootste valkuil.
In de meeste projectteams wordt veel gepraat over de inhoud. We vinden het fantastisch om ook onze inhoudelijke bijdrage te leveren. De een heeft nog betere inhoudelijke ideeën als de ander. Vaak kunnen we uren praten over de beste oplossing. Dit is ook zichtbaar in de sturingselementen die worden gebruikt. Er wordt vaak gestuurd op de inhoud door feiten zoals tijd, kwaliteit en geld (duivelsdriehoek).
Door de focus te leggen op de inhoud en feiten wordt niet gekeken naar wat er echt gebeurd in een team. Wordt er echt naar elkaar geluisterd? En wat is de non-verbale communicatie? Waarom doen mensen wat ze doen?
Vooral in het begin van een project is het belangrijk om te bouwen aan vertrouwen.Ieder team heeft de tijd nodig om aan elkaar en de nieuwe omstandigheden te wennen. Wat is het doel, wat zijn de verwachtingen en hoe gaan we dit waarmaken? Als je hier te snel doorheen gaat dan zal dit je uiteindelijk gaan tegenwerken, waardoor fouten worden gemaakt en resultaten achterblijven.
Zelf ben ik hier als projectmanager ook tegenaan gelopen. Ik stuurde op inhoud doordat tijd, kwaliteit en prijs mijn belangrijkste sturingselementen waren. Heel belangrijk, maar hiermee alleen red je het niet. Ik was heel hard aan het werk om alles binnen de kaders te krijgen en een project te realiseren die aansloot bij de wens van de opdrachtgever.
Voor een echt onderscheidend project is meer nodig als tijd, kwaliteit en prijs. Het is belangrijk dat je ook kijkt naar de verwachtingen van je klant, de personen in je team en het team zelf. Zonder persoon geen team en zonder klant geen resultaten. Als je met al deze factoren rekening houdt dan kan je het WOW gevoel realiseren. Een project die zich positief onderscheidt ten opzichte van andere projecten. Met mooie resultaten, super tevreden klanten en veel werkplezier.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
Recente reacties